Kontakta SPP Fonder

08 - 614 24 50 Vardagar 09:00-16:30
[contact-form]

Om GoodCause

Under våren 2005 grundades koncernen GoodCause. Moderbolaget är en Stockholmsbaserad stiftelse, Stiftelsen GoodCause. Att en stiftelseform valdes beror på betydelsen av att det inte finns något privat ägarintresse i de bolag som ingår i koncernen. En stiftelse har en ändamålsparagraf som anges vid bildandet och som reglerar var avkastningen ska gå, detta under tillsyn av Länsstyrelsen i Stockholm.

En stiftelse har alltså inga ägare utan leds av en styrelse som ska se till att ändamålsparagrafen efterlevs. Enkelt uttryckt kan man säga att Stiftelsen GoodCause har som uppgift att driva bolag som skänker all avkastning till välgörenhet. Titta gärna på fullständiga stadgar för stiftelsen.

Visionen är att Stiftelsen GoodCause ska äga och driva flera bolag med samma grundkoncept; enkla, ärliga och prisvärda produkter och tjänster samt att all avkastning går till välgörenhet. Först ut var elbolaget GodEl som startades i maj 2005.

Våren 2009 lanserades koncernens andra bolag, GodFond, som är ett fondbolag som erbjuder ett långsiktigt sparalternativ genom investering i aktiefonder.

För att vidareutveckla GoodCause-konceptet bildades 2010 GoodCause Ideas AB. Bolaget har finansierats genom donationer så att inte GodEl och GodFonds verksamheter ska belastas kostnaderna för att utvecka nya Godbolag.

2012 startades GoodCause Invest I. Bolaget är ett dotterbolag till GoodCause Ideas och syftet med företaget är att investera i företagsobligationer. Anledningen till att det är ett dotterbolag till GoodCause Ideas är att kunder till GoodCause Invest I kan välja att deras del av avkastningen ska stötta vidareutvecklingen av GoodCause.

Lagom till GodEl och GoodCause tioårsjubileum (april 2015) lanserades bolaget GodDryck. GodDryck fokuserar på alkoholfria drycker till mat och fest. Bolagets första produkt är Goda Bubblor No 1, ett alkoholfritt ekologiskt mousserande vitt vin, lanserades på Systembolaget 1 juni 2015.